projekt halsduk: exodus

av riot yarn

Satte mig bekvämt i soffan i fikarummet, morgonfikan hade precis dragits ut till sista kaffedroppe och nu skulle mottagningen öppna. Jag ville mest ha en rast efter rasten. Ur påsen plockade jag upp mitt pågående projekt, en yvig halsduk i finaste tweed. Jobbarkompisarna blev både nyfikna och nostalgiska för stickningen gav dunster från det förflutna: unkna palestinasjalar, rökrum och nätta näbbstövlar. Under sjuttiotalet var det tydligen kutym att sitta och sticka på arbetstid, vilket känns oändligt långt borta från dagens smått hysteriska krav på effektivisering och uppknarkad produktion. Men med händerna fulla av arbete kan den betalda formen av arbete med lätthet ignoreras av latmasken.

Det är en skön paradox.

Stickningen innefattar både att man gör någonting samt ett ingenting. Två till synes oförenliga egenskaper ryms i ett, och genast blir min blivande halsduk i tweed något mer än en halsduk; det blir ett exodus bort från kneget till en rast efter rasten som obemärkt glider över till lunch och när arbetskamraterna frågar vad jag gör svarar jag inte halsduk utan: Jag maskar på arbetstid.

 

Halsduken vävstickas. Antalet maskor måste därför beräknas utifrån att stickningen tenderar att dra ihop sig och är mindre elastisk än vanlig slätstickning. Själva mönstret

bildas av garnet som ligger fritt över maskorna på rätsidan.

Till den här halsduken har jag använt 200 g Donegal Chunky Tweed och stickor 7mm. För en lagom bred halsduk har jag valt att lägga upp 26 maskor, dvs 22 cm.

Jag stickar vävmönstret över 2 maskor med ett varvs mellanrum, vilket innebär att antalet maskor ska vara delbart med 4.

Varv 1 från rätsidan: *2r, lyft 2m med garnet framför arbetet*. Upprepa varvet ut.

Varv 2: Aviga

Varv 3: *Lyft 2m med garnet framför arbetet, 2r*. Upprepa varvet ut.

Varv 4: Aviga

Dessa fyra varv bildar mönstret och upprepas. För att undvika en knölig kant har jag lyft första maskan i varv 1 och 2.

Mönster skrivet av Henke.


