virkad slips

av riot yarn

Har alltid haft en kärlek till slipsar, men det tog ganska många år innan jag började använda slips utöver de mer givna tillfällena som bröllop och begravningar. Som i all kärlek så finns det en orsak. Eller kanske är det en verkan. Troligen är det en verkan av att många vänner och kamrater klär ner sig, och att slipsen då blir en reaktion mot dreads och sunk, kanske rent av en direkt antites. Eller så är det en orsak av att jag alltid haft uniformerade arbeten. Och då alltid uniformerad i vårdens helvetiska bomullstunikor. Att slipsen är en självklarhet i bland tjänstemännen är säkerligen en bidragande orsak till att många föraktar den, känner sig obekväm och stel med en necktie. Det gör ju även många av tjänstemännen. Casual friday är inget annat än kontorsfolkets befrielse från sin uniform, på samma sätt som en slips blir en befrielse från min uniform.

Därför kändes det mest naturligt att inleda min stick o virk karriär med att tråkla ihop en slips. Sagt och gjort och ful blev den. Helt oanvändbar. Men min. Ett verk av en vuxen bebis, ett hemskt litet svart missfoster, virkad under svordomar, svett, panik och muskelvärk. Virkningen gav dock blodad tand och snart var jag redo att rusa som en tjur in i nästa vägg. Allt jag hädanefter gör kommer att jämföras med den svarta lilla ormen till slips, på så vis kommer jag alltid vara på den positiva sidan om utvecklingen, med en sån ohygglig liten skapelse kan jag aldrig bli sämre. Slipsen är min absoluta nollpunkt.

En liten slipsjävel

Lägg upp åtta hemska maskor. Försök sedan få ihop eländet till något som ska likna en slips. När lagom längd äntligen uppnåts bryter man ihop, minskar sedan antalet maskor till sex i några rader och sedan ytterligare en minskning till fyra resten av slipsen. Svär, spotta och virka tråden i raseri för att få det hela att bli obarmhärtigt tight. Nålen ska verkligen forceras fram genom maskorna. Var dessutom genomgående inkonsekvent; hoppa över, dubbla, släpp lös, dra åt, se till att eliminera all form av symetri. Bryt ihop. Spänn varenda möjlig och omöjlig muskel tills kroppen går upp i en underbar sprättbåge, Ge upp i förtid, knyt ihop den oformliga trasan. Färdigt.

Mönster skrivet av Henke.

