En sorglig historia om att sticka fel men att våga riva upp

av riot yarn

Det var en gång en mössa som skulle bli stickad till en stackars mösslös fästman.
Ett fint mönster från en japansk bok lockade och mössvalet vann.
Trots att mönstret var nedtecknat i obegripliga japanska tecken och trots att stickerskan var tvungen att göra dramatiska förändringar för att inte mössan skulle bli så gigantisk att den skulle passa Kebnekaise så fortsatte den tappre men osmarte stickerskan att sticka som ett Johaug-lopp.
Mössan började närma sig sin topp men där sa hon tvärt stopp!
Denna måste rivas opp…

Jag gillar egentligen det här mönstret och det är inte kul att riva upp men av allt stickande har jag lärt mig att det är värt att riva upp och göra om då resultatet inte blir som man vill. Det ligger allt för många projekt i göra-om-högen för att jag ska lägga till ännu ett. Mönstret till den här mössan går ut på att sticka en ultralång mössa som ska vikas dubbelt i brättet. Brättet är dock alldeles för brett för att mössan ska passa bra. Jag börjar helt sonika om och försöker glömma den sticktid som gått förlorad.

