Stickorigami

av riot yarn

För att försöka komma över min stickstiltje gav jag mig på
ett par Bootees konstruerad av klurigaste Zimmermann. Det är 
alltid en fröjd att sticka ett stycke rätstickning som först 
inte ser ut som något mer än en klump garn men som efter en 
galant vikning förvandlas till något fint. Stickorigami.

Mönster: Bootees av Elisabeth Zimmermann
Stickor: 3 mm (och 2,5 mm för snörena)
Garn: En tråd alpaca + en tråd fårull

Undersidan maskstygnades ihop.

Fluffiga bollar på stickade snören (jag är överförtjust i bollar).

"Snörena" stickade jag på två 2,5 mm strumpstickor så här:
1. Lägg upp 3 maskor på en strumpsticka och sticka sedan dessa 
tre.
2. Utan att vända arbetet stickar du om de nyss stickade tre
maskorna. (Du stickar i princip runt hela varvet som om du hade
en rundsticka, enda skillnaden är att detta är en rak sticka)
3. Sticka tre maskor. (Upprepa detta tills du uppnått önskad
längd på snöret)
Avmaska genom att lyfta första maskan, sticka 2ihop, för sedan
över den lyfta maskan över de 2 ihopstickade. Dra slutligen
igenom garnet genom den enda kvarvarande maskan.