Min första kofta

av riot yarn

Tjockaste yllekoftan är min första stickade kofta och kanske snabbaste.
Knappast den vackraste men jag tror den är min varmaste och så är det
något speciellt med att den är min första. Det var 2004 och jag stickade
efter Clara Salanders mönster på en uppifrån-och-ner-kofta i ett stycke. 
En konstant stickning som bland annat gjorde att jag hade svårt att 
sova på nätterna på grund av kramp i armar och nacke. Garnet är ett 
handfärgat grönt garn som skiftar i färgen, inhandlat i ett fantastiskt
garnlager i västgötaskogarna.

Koftan, som först var en tröja, stickades på rundsticka som sedan 
klipptes upp därav lite rullbenägen knappkant. Förstagångsmiss i 
beräkningen av halsringning men koftan har trots allt varit en kär och 
trogen vän genom många kalla vintrar. Efter denna kofta var jag fast i
stickandet.

