Lovikka

av riot yarn

IMG_5811

Lovikka
Vanten som designades av Erika Aittamaa redan i slutet av 1800-talet och fått sitt
namn från den lilla byn Lovikka i Tornedalen. Nu är den på mina stickor. Egentligen
ska vanten ruggas ihop för att bli tätare men jag funderar på att låta mina bli naturligt
ruggade vid användning, eller? Snoddflätan på sidan av vanten används för att knyta
ihop vantarna vid upphängning då de ska torkas. Jag gillar verkligen de där små
detaljerna av fiffighet. Mina snoddar gör jag i fyrfläta. Nu är frågan hur broderiet på
handledskragen ska se ut. Det finns många varianter att inspireras av.

IMG_5812

Gratis stickmönster på lovikkavantar:

(Extra inspirationstips finns hos PetraO som har gjort fina koftor i lovikkastil och
Heart of Lovikka som gör hela klädkollektioner.)

